Hoe vaak kijk je kritisch naar je eigen website? Een goede, effectieve website maakt je beter vindbaar, levert meer bezoekers op en zorgt voor meer omzet. Ben je benieuwd of jouw websiteteksten goed in elkaar steken en je op de goede weg bent? Wij geven je 5 tips voor het verbeteren van je websiteteksten.
1. Een goede website is een efficiënte website
Niets is zo vervelend als een website die niet logisch is ingedeeld en waar je moet zoeken naar informatie. Daarom is het belangrijk dat de structuur van je website logisch en de navigatie consistent is. Zo is het gebruikelijk dat je via het logo weer op je homepage terechtkomt en dat het hoofdmenu de belangrijkste items bevat. Duidelijk zijn is hierbij key: heldere termen doet het beter dan ‘toffe’ benamingen. Alle elementen op je website horen een consistente look en feel te hebben. Zo maak je het voor bezoekers nog makkelijker om snel te navigeren op jouw site.
2. Optimaliseer je website voor zoekmachines
Vindbaarheid in zoekmachines valt of staat met goede websiteteksten. Het gaat hierbij om meer dan alleen maar zoekwoorden verwerken in je pagina’s. Titels en tussenkopjes zijn bijvoorbeeld zeer krachtige elementen om een tekst goed vindbaar te maken. Zoekmachines gebruiken deze onderdelen om een beeld te krijgen van wat het onderwerp is van jouw tekst. Zorg voor informatieve titels, gebruik relatief korte zinnen en werk met alinea’s. Als een tekst goed leesbaar is voor bezoekers, vinden zoekmachines dat doorgaans ook. Vergeet niet om bij elke pagina metatags in te stellen: deze tags worden door zoekmachines als tekstitem vertoond in de zoekresultaten. Zowel de titel als de omschrijving moeten lezers overhalen om door te klikken naar jouw website.
3. Vermijd duplicate content: wees uniek
Niemand houdt van copycats. Ook zoekmachines niet. Als er sprake is van twee of meer pagina’s met exact dezelfde inhoud, moeten zoekmachines keuzes maken welke pagina als eerste in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Het kan dus zo zijn dat een pagina die je zelf belangrijker vindt lager wordt gerankt. Door unieke teksten op te stellen voor elke pagina zorg je ervoor dat er geen duplicate content op je website staat. Dat niet alleen: ook voor bezoekers is het fijn als ze niet continu hetzelfde lezen. Een verwijzing mag natuurlijk altijd, maar realiseer je dat nieuwe informatie voor iedereen prettiger leest.
4. Zorg voor heldere, scanbare en goed leesbare teksten
Maar weinig mensen lezen een tekst van a tot en met z. De meeste mensen scannen een tekst en als ze niets interessants lezen, haken ze af. Naast dat heldere titels en tussenkopjes de vindbaarheid vergroten, zorgen ze er ook voor dat lezers sneller een pagina scannen. Zorg bij elke pagina voor een duidelijke opbouw en geef antwoord op de vragen die lezers hebben over je product of dienst. Wat kan het? Wat heb ik eraan? Hoe kan ik contact opnemen? Wissel af met lopende tekst en opsommingen, en gebruik bijvoorbeeld tabellen of foto’s om in één oogopslag duidelijk te maken wat je bedoelt. Ook het lettertype, de grootte ervan, de regelafstand en zinslengte dragen bij aan goed leesbare teksten.
5. Werkt alles zoals het zou moeten werken?
Een logische, consistente structuur, zoekmachine-optimalisatie, unieke content en goede leesbaarheid zorgen voor een goede website. Maar zelfs de beste websites verliezen hun kracht als niet alles werkt zoals het zou moeten. Niet-werkende links zijn bijvoorbeeld een bron van ergernis voor bezoekers. Controleer daarom dode externe en interne links en ga na of gegevens op de juiste plek terechtkomen als bezoekers je contactformulier invullen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Kijk gelijk of formulieren beknopt genoeg zijn en je de juiste call to actions gebruikt om bezoekers over te halen.
Ben je na het lezen van deze tips benieuwd of jij je website optimaal gebruikt? Laat een webscan doen: wij maken een uitgebreide analyse van de plus- en minpunten van je website, waarbij we focussen op tekst en alles daaromheen. Met een persoonlijk adviesrapport geven we je concrete tips, uitleg en verbeterpunten. Benieuwd wat we allemaal analyseren? Hier vind je alle informatie over onze webscan. Samen halen we het beste uit jouw website.
☎ +31 (13) 590 78 42
✉ Neem contact op
Volg ons en blijf op de hoogte