Leven als een koningin tussen de normale stervelingen; het leven van een copywriter is op creatief vlak een waar hoogtepunt. Dat niet voor iedereen is weggelegd. Hoe het voelt om je brein continu te pushen en je hersens te laten kraken alsof het normal business is? Zak onderuit, pak pen en papier en verbreed je horizon. Leven, leren en werken als een copywriter: zo ziet dat eruit.
Een irritant stemmetje in je hoofd dat continu de neiging heeft anderen te verbeteren als er weer eens een spelfout of grammaticale blunder wordt begaan. We’ve all been there.
Een vat vol tegenstrijdigheden
Copywriting is een vak apart. Wie denkt dat een paar woorden moeiteloos op papier te zetten is, heeft gelijk. Wie van mening is dat die woorden ook altijd zinvol zijn, heeft ongelijk. Als copywriter is het geen kunst om binnen een half uur zo’n 500 woorden op papier te zetten. Of die woorden ook overbrengen wat er wordt bedoeld? Meestal niet.
Copywriting is een hel en een zegen. Het is beauty en de beast. En het is winnen en verliezen. Het creëren van een tekst zit vol tegenstrijdigheden: waar je aan de ene kant al je focus legt op het vinden van woorden die verre van standaard zijn, ontkom je er niet aan om soms juist die standaard woorden te gebruiken. Waarom? Omdat ze ronduit zeggen wat je wilt zeggen.
Ideeën zijn overal
Meestal kunnen we ons geluk niet op als er weer een – al zeg ik het zelf – meesterlijk stukje tekst uit onze vingers komt rollen. Een stuk tekst dat je leest en blijft lezen omdat je het zelf geweldig vindt. Die blijdschap neemt alleen maar toe als ook de klant door het dolle heen is met jouw tekst.
Ideeën zijn overal: of je nu van het station naar je werk toe loopt, een beller op de gang iets te hard praat of je een goede lyric opvangt. Dat maakt het creëren van een tekst elke keer weer een boeiend proces. Zelfs Instagram biedt volop inspiratie met foto’s die een bepaald gevoel oproepen. Al die gevoelens kunnen worden omgezet in woorden.
Het is niet al goud wat blinkt
Achter de schermen zijn er ook heus wel wat kinken in de kabels. Het is niet zo dat een copywriter aan de lopende band creatieve opvliegers krijgt. Creativiteit komt immers niet op commando. Is dat wél het geval? Dan moeten we alsnog soms afscheid nemen en goede ideeën in de ijskast stoppen. We bedelven ze onder een laagje ijs, wachtend totdat het gaat vriezen en we ze wel kunnen gebruiken.
It’s not all rainbows, sunshine and unicorns.
Copywriting gaat gepaard met deadlines: juist die deadlines beperken aan de ene kant onze creativiteit én stimuleren het ook weer. Veel copywriters – me included – worden vanzelf een wandelende encyclopedie. Grammaticale blunders worden tot het ergerlijke aan toe verbeterd en een simpel WhatsApp gesprek met ingeburgerde afkortingen doet pijn aan de ogen. Omgaan met feedback is helemaal een uitdaging die vraagt om nuchter verstand.
There’s no place like home
Hoewel copywriting een proces is van vallen en opstaan en je betweterigheidslevel met de jaren verergert, kan ik me geen mooiere carrière indenken. De blijdschap die je voelt als je die ene zin toch hebt kunnen verwerken in je tekst. De spanning die je parten speelt als je jouw tekst uiteindelijk oplevert aan de klant. En het euforische gevoel als jouw tekst de goedkeuring van de klant kan wegdragen.
Ook al zijn de credits doorgaans niet bepaald om over naar huis te schrijven, als een copywriter is het genoeg om te weten dat jij dat stukje tekst hebt gecreëerd.
Ondanks dat het leven van een copywriter vaak in het teken staat van solitude, is het aan jou om daar verandering in te brengen. Hoe? Met een standvastige basis. Het TIC Huis vormt die basis en is als een goed passend jasje waar je simpelweg niet meer zonder wilt. Een huis dat zich kenmerkt door tal van kamers waarachter de meest uitgesproken karakters en interesses een eigen plekje hebben. Zoals het klokje bij Het TIC Huis tikt, tikt het nergens.
Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Get in touch with us:
☎ +31 (13) 590 78 42
✉ info@hettichuis.nl
Volg ons en blijf op de hoogte!