Versla 1,24 biljoen websites met je websiteteksten

Het-TIC-Huis-Blog-Websiteteksten

Het wereldwijde web bestaat uit miljoenen pagina’s waarop je informatie kunt vinden. Voor de cijferlustige mensen: in augustus 2017 waren wereldwijd 1,24 biljoen websites te vinden. Als jij een website beheert, ben je waarschijnlijk op zoek naar de juiste manier om mensen te bereiken. Want wat maakt nou dat je lezers je tekst ook echt lezen?

Wat is een goede websitetekst?

Dit is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende antwoord op de vraag die ik zojuist stelde: een kwalitatief goede tekst. Jij biedt jouw bezoekers kwalitatieve content aan; de gevolgen zijn dat je het resultaat boekt dat je wilt én dat Google jouw website sneller in de zoekresultaten toont. Als je benieuwd bent naar wat ‘kwalitatieve content’ eigenlijk is, verwijs ik je graag door naar ‘Waarom copywriting een vak apart is’.

Want wat doet een goede websitetekst? Jij begeleidt de bezoeker van je website en loodst hem of haar naar een doel dat jij in gedachten hebt. Laat ik voor het gemak veronderstellen dat jij een doelstelling hebt, om conversie te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan: aanmelden voor je nieuwsbrief, een e-book bestellen of een gratis pdf’je downloaden. De conclusie is dat jouw tekst de aandacht van je lezer vasthoudt, om dat doel te bereiken.

SEO: is dat je van het?

Nu is natuurlijk de eerste stap dat een lezer überhaupt op je website terechtkomt. Iedere dag worden meer dan 2 miljoen blogs gecreëerd. Zie je daar maar eens in te onderscheiden. Hoe lok je iemand naar je pagina waar jij met bloed, zweet en tranen aan werkt? Een logisch antwoord lijkt te zijn: SEO.

Tik op Google voor de gein eens ‘zoekmachineoptimalisatie’ in en je vindt duizenden bureaus die de vindbaarheid van je website willen verbeteren. “SEO, wattes?”, vraag je je misschien af. Goede vraag. Met SEO plemp je een hoop zoekwoorden in je tekst, waardoor Google jouw website suggereert als iemand dat specifieke woord zoekt. SEO schijnt nodig te zijn, want iedere dag worden 5,5 biljoen zoekopdrachten gegeven in Google1.
“Fijn! Als ik dus voor SEO zorg, krijg ik veel lezers en bereik ik al mijn doelen?” Ik wil je niet ontmoedigen, maar zo werkt het volgens mij dus absoluut niet. Zoals ik net al zei, houdt een goede websitetekst de aandacht van je lezer vast. Veel online content is voor mij een doorn in het oog. In ‘goede SEO-teksten’ komt een zoekwoord (vaak het onderwerp van de tekst) overal terug. In de titel, de intro, de tussenkopjes, de meta description*, de meta title* en de lopende tekst. Laat me het even illustreren.

Hoe het schrijven van websiteteksten niet moet

Laat ik SEO als voorbeeld nemen. Stel dat jij in Google intikt: “hoe schrijf ik een goede SEO-tekst?’. Ik zou hierop in kunnen spelen door je te vertellen dat ik die goede SEO-tekst voor je kan schrijven. Onderstaande is een illustratie van ‘een goede SEO-tekst’ (want zoekwoord vaak herhaald, met hoofdletters, wordt opgepikt door Google).

Hoe Schrijf Ik Een Goede SEO Tekst?
Vraag je je weleens af: Hoe Schrijf Ik Een Goede SEO Tekst? Wij zijn gespecialiseerd in SEO Teksten. Wij helpen jou door de goede Zoekwoorden te gebruiken en jouw Teksten te optimaliseren voor Google. Jouw Teksten zijn dan SEO-proof. Je hoeft dan nooit meer te vragen: “Hoe Schrijf Ik Een Goede Tekst?”. Wij doen dat voor je.

Ben je er nog? Dat leest niet lekker hè? Hmm ja, de titel, intro en tussenkopjes zijn belangrijk. Een zoekwoord ook. Daarmee trek je de aandacht van je lezer, bied je duidelijkheid en geef je aan waar de tekst over gaat. Bezoekers scannen je website namelijk binnen luttele seconden en beslissen meteen: should i stay or should i go?

Hoe het wel moet

Kijk, niks moet, alles mag, maar ik geef graag mijn mening over hoe ik het zou willen zien. Zoals ik net al aanstipte, houdt een goede tekst de aandacht van je lezer vast. Dat doe je door iets te schrijven wat je doelgroep ook echt wil lezen. Voordat een websitetekst wordt geschreven, is het dus belangrijk om te weten wat de invalshoek* is. Ook wel: welke boodschap brengt een tevreden glimlach bij mijn doelgroep teweeg?

Je komt erachter wat je boodschap is door jezelf vragen te stellen als: wat is het onderwerp van de tekst? Wat zijn de belangrijkste dingen die ik wil vertellen? Hoe kan ik mijn doelgroep helpen? Welke oplossing reik ik aan? Als je jezelf die vragen niet wilt stellen, kun je je tekst wel volgooien met SEO-woorden die Google oppikt, maar dan zal je zien dat je lezer na drie zinnen weer is verdwenen en een van de andere 1,230,000,000,999 websites bezoekt.

*Vraag je je nou af: “Wat is in hemelsnaam een meta description, een meta title of een invalshoek?”. Goede vraag! Wij beantwoorden deze graag voor je en schrijven een tekst voor je die het meteen verduidelijkt.

☎ +31 (13) 590 78 42
✉ info@hettichuis.nl
Volg ons en blijf op de hoogte!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *