Waarom copywriting een vak apart is

Het-TIC-Huis-Blog-copywriting

Iedereen die kan lezen en schrijven is in principe in staat teksten schrijven. En ja, deze uitspraak komt uit de vingers van een copywriter. Ik hoor je bijna denken: “Waarom heb jij dan in godsnaam gekozen voor het beroep copywriting? Dan is er toch geen werk?” Het verschil zit ‘m hierin: (bijna) iedereen kan teksten schrijven, maar copywriters schrijven goede teksten.

Wat is copywriting eigenlijk?

Laat ik eerst eens uitleggen wat copywriters eigenlijk doen. Een copywriter is volgens de online woordenboeken iemand die in opdracht teksten schrijft, gespecialiseerd in reclame- en wervende teksten. We hebben het dan over een overtuigende tekst die jou die ene wasverzachter laat kopen die € 2,- duurder is dan je lievelingsmerk. Echter gaat copywriting volgens ons verder dan dat.

Ja, een copywriter schrijft een tekst die overtuigt en resultaten boekt. Je verkoopcijfers gaan omhoog, je imago versterkt, je krijgt meer inschrijvingen op je nieuwsbrief, je evenement wordt drukbezocht. Maar dat is niet omdat jouw bedrijf tekstueel de hemel in wordt gejubeld of omdat een schrijvende verkoper geen ‘nee’ duldt.

Goede teksten zijn een zeldzaam fenomeen

Wat een goede tekst van een doorsnee rijtje woorden onderscheidt, is dat een goede tekst een boodschap overbrengt. Dit kan dus een overtuigende tekst zijn, zoals hierboven beschreven, maar ook een informatief stuk. Schrijven kun je leren, maar een boodschap overbrengen is een ander verhaal. Oké, toegegeven: ook een boodschap overbrengen is geen aangeboren talent. Copywriters volgen gemiddeld vier jaar een hbo- of wo-opleiding en moeten daarnaast een hoop schrijfkilometers maken.

In het schrijven van een goede tekst gaat veel tijd zitten. Dit is omdat een heel traject plaatsvindt voor de tekst daadwerkelijk wordt geschreven. Een goede tekst heeft namelijk een doel. Het is de kunst van een copywriter om erachter te komen wat dat doel is én daar niet met hagel, maar scherp, op te schieten.

We gaan door je voor het vuur

Een copywriter schrijft een tekst met jouw doelgroep of je belangrijkste lezer in gedachten. Een goede tekst wordt op maat gemaakt, nadat we uitgebreid hebben gekeken hoe we toegevoegde waarde kunnen bieden voor jouw lezer. Trek ze als een magneet naar je merk toe en zorg ervoor dat hij of zij ook daadwerkelijk baat heeft bij jouw tekst. Foute zinnen als “we gaan door je voor het vuur” worden dan voorkomen. Wees gerust: we delen zeker nog eens onze mening over het belang van spelling in een blog.

Nooit meer copywriters inhuren

“Maar zeg je nu dat ik zelf geen goede teksten kan schrijven?” Misschien komt deze gedachte nu in je op. Dat impliceer ik ook weer niet, maar ik wil natuurlijk graag het vak van copywriting verheerlijken. Echter geloof ik graag in het goede van de mens, dus ik stel je graag een wedervraag in de vorm van een prachtige quiz.

Stel jij jezelf de volgende vragen als je een tekst schrijft? Antwoord met “ja” of “nee”.
1. Wat is de invalshoek?
2. Wat is het belangrijkste wat ik wil vertellen? Oftewel wat zou ik mijn lezer vertellen, als ik maar drie zinnen mag gebruiken?
3. Wat wil ik bereiken met mijn tekst? Wat is het doel: informeren, overtuigen, vermaken of iets heel anders?
4. Voor wie schrijf ik mijn tekst? Wat is het probleem of de vraag van de lezer?
5. Hoe help ik de lezer? Wat is de oplossing voor zijn/haar probleem?

Heb je vijf keer “ja” geantwoord? Gefeliciteerd! Jij komt in aanmerking voor Het TIC team (stuur ons meteen even een postduif). Heb je nog nooit van het woord ‘invalshoek’ gehoord en haakte je af na vraag 2? Dan hoop ik dat we elkaar een hand kunnen schudden over het vak dat copywriting heet.

Klinkt het schrijven van een goede tekst niet meer als abracadabra, maar laat je het schrijfwerk liever aan ons over? We kijken graag hoe we jouw boodschap het best kunnen overbrengen.

☎ +31 (13) 590 78 42
✉ info@hettichuis.nl
Volg ons en blijf op de hoogte!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *