We leven in een social media bubbel

Het-TIC-Huis-We-Leven-In-Een-Social-Media-Bubbel

Sarah is met haar vriend een roadtrip aan het maken door Australië. Daan heeft een eigen bedrijf opgezet en verdient bakken met geld door het internet. Dit alles wordt getoond op social media, zorgvuldig gerangschikt in digitale galerijen, inclusief kekke filters. Het resultaat van ernaar kijken? Een sluimerende ontevredenheid. Hoe blijf je sane als je alleen maar naar de leuke dingen in het leven kijkt? Het antwoord: vergelijk social media met copywriting.

De zogenaamde social media bubbel

85% van alle Nederlanders boven de 12 jaar gebruikt social media. Dit gemiddelde wordt bereikt doordat 24% van de 65-plussers gebruikmaakt van social media[1], tegenover maar liefst 99% van de 12- tot 25-jarigen[2]. Laat ik voor het gemak even spreken voor millennials, gezien ik zelf een 24-jarige vrouw ben. Ook ik gebruik social media en ik zal het niet ontkennen: ik ben verslaafd aan social media.

Nee, ik ga geen digitale-meeting organiseren waarbij we één voor één onze handen opsteken om onze verhalen te delen. Ook ga ik niet vertellen hoe slecht het voor je is om de hele dag achter een scherm te zitten. Maar misschien herken je het wel: dat je na het ontwaken (ongewild) meteen je neus in je scherm hebt gestoken. En misschien herken je ook wel het ontevreden gevoel dat je bekruipt als je al die digital nomad foto’s en blije gezichten bekijkt. Ik geloof dat we leven in een social media bubbel.

Het verslavende leed dat Instagram heet

Sinds 2007 zijn er betaalbare smartphones op de markt[3] en sinds 2010 is Instagram in onze (digitale) levens. Je kunt wereldwijd mensen volgen; van je beste vrienden tot celebrities tot volslagen onbekenden die een droomleven leiden. Nu spreek ik weer even voor mezelf, maar ik ben geneigd om alleen mensen te volgen die me inspireren. Mijn vroegere klasgenoot die altijd zeurt en Trump krijgen geen plek in mijn feed, want wat is daar nou leuk aan?

En daar komt dus de bubbel om de hoek kijken. Als je net als ik bent, heb je misschien een bubbel gecreëerd waardoor je alleen de mooie dingen in het leven voorbij ziet komen. Het resultaat van even scrollen is dan een hele rits blije gezichten, succesvolle ondernemers, rijke tieners en de zon die altijd schijnt.

Maar zo werkt het leven natuurlijk niet. Het geld komt niet binnen stromen als je een paar selfies post, er moet gewerkt worden om eten te kopen, dat eten moet daadwerkelijk worden gekookt en dat is echt niet altijd zo mooi als op de foto’s en ja… ook de zon schijnt weleens niet (een understatement in Nederland).

Waar blijft nou die vergelijking met copywriting?

Hier is ‘ie dan. Social media is namelijk net als copywriting. ‘Waarom?’ vraag je je misschien af. Copywriting is een vak apart. (Bijna) iedereen kan schrijven, niet iedereen kan een kwalitatief goede tekst schrijven. Als tekstschrijver is het dagelijks een kwestie van talent hebben, keihard je best doen, schrijven, schaven, feedback krijgen en aanpassingen doen die passen bij de wensen van de doelgroep.

Daar kunnen we wat van leren als we ons begeven in onze social media bubbel en we onszelf een finale mislukkeling vinden omdat we nog niet 90k op de rekening/een Instagram-husband/succesvolle onderneming/wereldovername hebben.

Social media is ook een vak apart en er wordt – net zoals bij copywriting – een hoop editing toegepast voordat je het eindresultaat ziet. Een foto wordt vaak net zolang aangepast tot het ideaalplaatje is ontstaan. Statistieken worden geraadpleegd om zoveel mogelijk likes te krijgen. Stukken tekst worden aangepast aan de doelgroep.

Oftewel: social media is, net als copywriting, talent hebben, keihard je best doen, schrijven, schaven, feedback krijgen en aanpassingen doen die passen bij de wensen van de doelgroep.

Ook nog een optie: niet alleen maar mensen volgen die een droomleven hebben en alleen maar op een eiland zitten. Of gewoon Instagram van je telefoon afgooien. Of gewoon nooit aan Instagram beginnen. Of heel slim zijn en weten dat je alles op social media met een korreltje zout moet nemen. Of gewoon zelf op dat eiland gaan zitten.

En mocht je nou op je Instagram-profiel teksten willen hebben die je volgers jaloers achterlaten, geef ons dan even een belletje. Wij doen namelijk graag aan schaven en editen tot de wens van je doelgroep is verhoord.
☎ +31 (13) 590 78 42
✉ info@hettichuis.nl
Volg ons en blijf op de hoogte!

[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/52/steeds-meer-ouderen-op-sociale-media

[2] https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/20/helft-jongeren-ervaart-negatieve-invloed-sociale-media-a1405590

[3] https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-de-smartphone

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *